Papája: chutné ovocie s blahodárnymi účinkami

Latinský názov: Carica papaya

Topické ovocie Papaya
Papaya

Papája ešte nemá stále miesto v slovenskej kuchyni, čo sa však začína pomaly, ale isto meniť. Nielenže je totiž zdravá, ale ak je čerstvá a ideálne vychladená, výborne chutí. Plody možno konzumovať surové, a to napríklad nakrájané na plátky, prípadne lyžičkou ako melón, poďme ale postupne ..

Výskyt: ako pôvodná domovina papáje všeobecné býva označovaná Stredná Amerika, resp. vlhká tropická pásma v tejto oblasti. Časom sa však začala šíriť do ďalších tropických častí Zeme, na čom mali podiel aj európski conquistadori.

Opis a účinné látky: papája obyčajná je jediným druhom rodu papája, ktorý je radený do čeľade papájovitých. Jedná sa o vytrvalú bylinu s dřevnatějící stonkou, ktorá dorastá do výšky 10 metrov. Listy sú veľké a dlho stopkaté. Plodom je bobule, ktorá môže dosahovať hmotnosti aj cez 2 kg. V jej strede sa nachádzajú semienka. Plody pritom obsahujú účinné látky ako vitamíny (najmä A a C), minerály (predovšetkým draslík), kyselinu listovú, karotenoidy (lykopén) či papaín, teda enzým rozkladajúci bielkoviny.

Užitočné časti: konzumované sú plody, často aj vrátane semienok.

Prečo papáju konzumovať aneb zdravotné hľadiská

Prvý dobrou správou je, že papája (papaya), resp. jej plod obsahuje minimum kalórií. Vyššie spomínaný enzým papaín navyše vďaka svojim vlastnostiam pôsobí kladne na tráviacu sústavu, lebo rozkladá bielkoviny. Zároveň dokáže zmierniť rôzne problémy s trávením, vrátane plynatosti či zápchy, a pôsobí protizápalovo. Spomenúť musíme tiež antioxidačné účinky, pretože papája neutralizuje nadbytok voľných radikálov, čím spomaľuje proces starnutia. Podľa niektorých štúdií teda môže brániť aj rozvoju Alzheimerovej choroby.

Konzumácia tohto ovocia tiež posilňuje imunitu organizmu a zvyšuje vitalitu. Nemenej dôležité sú pozitívne účinky na srdce a krvný obeh, pretože oi. Zvyšuje hladinu HDL-cholesterolu. Plody papáje vie pomôcť aj s prevenciou proti infarktu či mŕtvici a uvádzané sú tiež protirakovinové účinky. Papaín má navyše pozitívny vplyv na pokožku, ktorú dokáže vyživovať. Z toho dôvodu nie je prekvapujúce, že býva súčasťou niektorých kozmetických výrobkov.

Tip na zdravé smoothie s Papaya: Vyskúšajte náš recept na zdravé, čerstvé smoothie s Papaya a hruškou – recept nájdeme v nasledujúcom odkaze: https://www.bylinkovo.cz/hruskovo-papayove-tropicke-smoothie/ 

Využitie plodov papáje v kuchyni

Papája ešte nemá stále miesto v slovenskej kuchyni, čo sa však začína pomaly, ale isto meniť. Nielenže je totiž zdravá, ale ak je čerstvá a ideálne vychladená, výborne chutí. Plody možno konzumovať surové, a to napríklad nakrájané na plátky, prípadne lyžičkou ako melón. Papáju však môžete použiť aj ako ingredienciu na prípravu ovocných nápojov, šalátov, džemov, dezertov alebo kompótov. Navyše je možné konzumovať aj semienka, ktoré sú tiež veľmi zdravá, majú však trochu pálivejšiu chuť.

Recept na zdravú raňajku s papájou: müsli podľa chuti zmiešate s 2 lyžicami sušené papáje, manga a kokosových lupienkov, 1 lyžicou hrozienok a zalejete cca 500 ml kravského, ryžového či sójového mlieka. Necháte vychladiť a následne nakrájate na kocky čerstvú papáju, mango (možno použiť i kivi), zmiešate s pripravenou zmesou a môžete zaliať 4 lyžicami medu.

Poznámka: Článok preložený z webu Herbacea.co.uk

 

Kontrola článku:
Dátum
Článok o
Papája: chutné ovocie
Hodnotenie autora
51star1star1star1star1star

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*